-
RestauratieCentrum Stolk
Wij bieden het breedste en meest gespecialiseerde scala aan vakmanschap en heel veel jaren ervaring op het gebied van restauraties van rijtuigen, koetsen en verwante historische transportmiddelen.
Zoek u onze “Tips over rijtuig onderhoud “► lees verder…
Hippomobiel erfgoed in Nederland
Maria Stolk, rijtuigrestaurator en groot liefhebber van historische rijtuigen, bezoekt sinds midden jaren negentig internationale symposia en workshops over het thema reversibele museale conservatie. Zij heeft zich in de loop der jaren gespecialiseerd in reversibele conservatie technieken specifiek toegespitst op hippomobiel erfgoed. Dergelijke technieken zijn uiteraard ook geschikt voor de heel vroege nog in origineel staat verkerende museale oldtimers. Lid VeRes en RestauratorNederland sinds 1997
Wat is de beste keus restaureren of conserveren?►Lees verder…
L o p e n de p r o j e c t e n:
-
-
Project: Landauer Million & Guiet Kasteel De Haar
In oktober 2021 vond de spectaculaire presentatie van de vier reeds door ons geconserveerde rijtuigen op Kasteel De Haar plaats. Veel tijd en moeite is door de organisatie van Kasteel De Haar, Stichting Hippomobiel Erfgoed en vele vrijwilligers gespendeerd de rijtuigen in stijl aan te spannen en voor te brengen.
Tijdens deze, zeker voor ons, topdag werd door Kasteel De Haar een nieuwe opdracht aan ons gegund. De prachtige landauer brancard à jour, gebouwd door Million & Guiet onder fabrieksnummer 5785. Afgewerkt met canework (imitatie vlechtwerk) op de bodypanelen. De Stichting Hippomobiel Erfgoed begeleidt de uitvoering en verzorgt de communicatie.
. ► zie restauratie foto’s
-
-
-
Project: Kinderrijtuig Kasteel De Haar
Na afronding van de complexe museale restauratie van de Million & Guiet Landauer start de restauratie van een kinderrijtuig uit de collectie van Kasteel De Haar. Het rijtuigje is nog in authentieke conditie. Het in canework beschilderde doek op de panelen is nog vrijwel compleet aanwezig, maar moet voor verder verval worden geconsolideerd. De lijsten op de body zitten los. Het lamoen is zwak. Kussens ontbreken. Er is houtworm aantasting. De wielen zijn zwak. Het bedrukte linoleum zit los en is opgekruld. Er missen delen van de vloerbekleding. Het rijtuigje heeft geen voorschild en lampen. De vetassen zit erg veel ruimte op. In het archief van Kasteel De Haar zijn historische foto’s waarop het kinderrijtuig te zien is.
-
R e c e n t v o l t o o i d e p r o j e c t e n:
-
-
Project: Diana Slee Slot Zuylen
Prachtige hoogwaardige zeer elegante slee met aan de voorzijde een zittende Diana figuur verguld in bladgoud. Dit project is mede mogelijk gemaakt door Hendrik Muller Vaderlands Fonds, Mondriaan Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Ridderlijke Duitse Orde Balije van Utrecht, Stichting Dioraphte, Stichting Zabawas, Ridderschap van Utrecht, Stichting Bonhomme Tielens, Elise Mathilde Fonds, Stichting KF Hein fonds. De begeleiding is in handen van de Stichting Hippomobiel Erfgoed.
-
-
-
-
Project: Landauer Henrich & Veth Kasteel Middachten
Na afronding van de museale conservering van 4 topstukken uit de collectie van Kasteel De Haar, is nu project “Landauer van Kasteel Middachten” opgestart. Beide lederen kappen zijn gescheurd en verteerd. De hemel hang slap. De spaken liggen los en de wielnaven zijn gescheurd. De ellipsveren doorgezakt. De raamconstructie sluit niet meer en het signaalfluitje is kapot, etc. etc. Het lakwerk is lang geleden te diep gereinigd. Kortom, dit is opnieuw een grote uitdaging.
-
-
-
Project: Phaeton Transformable Slot Zuylen
Tijdens een bezoekje aan Slot Zuylen in 1993 stelde wij de vraag die we altijd overal stellen; “Zijn er hier nog historische voertuigen aanwezig” En wie schetste onze verbazing toen wij achter een dikke kluisdeur, de stenen trap af naar beneden in een kleine donkere stoffige kelder warempel een zeldzame Phaeton Transformable en Diane Slede aantroffen. Nu 28 jaar later heeft RestauratieCentrum Stolk in Balkbrug de opdracht gekregen deze beide pronkstukken museaal te conserveren.
-
-
-
Project: Jachtbreak van Kasteel de Haar
Na afronding van het project collectie Kasteel Duivenvoorden is in het najaar 2018 de museale conservatie van een aantal rijtuigen uit de collectie van Kasteel de Haar opgestart . De in totaal vier ter restauratie aangeboden rijtuigen komen uit het beheer van Borg en Nationaal Rijtuigmuseum Nienoord en gaan over in langdurig bruikleen door Kasteel De Haar. De rijtuigen van Kasteel De Haar behoren tot de topstukken van ons Nederlands Hippomobiel erfgoed. Als eerste is de Jachtbreak opgestart. Inmiddels is deze afgerond en nu te zien in Kasteel De Haar. ► zie restauratie foto’s
-
-
-
Project: Grand Duc van Kasteel de Haar
Het tweede rijtuig uit de collectie van Kasteel de Haar is de Grand Duc. Die door het opbouwen van de bijbehorende koetsiers bok van type naam verandert van Grand Duc naar Victoria. In dit geval zelfs een luxe 8-voudig geveerde Victoria. Het hele project is mede mogelijk gemaakt door VZW Pater David, Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Bredius ,VSB Fonds, Mondriaan Fonds en Stichting kasteel de Haar.
De Stichting Hippomobiel Erfgoed begeleidt de uitvoering en verzorgt de communicatie ► bekijk de restauratie in het fotoboek
-
-
-
Project: Calèche brancard à jour à la Daumont
Het derde rijtuig uit de collectie van Kasteel De Haar die museaal geconserveerd wordt, is met recht te noemen “een topstuk”. Wereldwijd de enige in deze uitvoering, gebouwd door Mühlbacher Paris rond 1900. Het gaat hier om een 8-voudig geveerde Calèche brancard à jour a la Daumont. In het najaar van 2019 is de conservatie in ons atelier opgestart en al de restauratiefoto’s zijn nu te zien in het fotoboek . ► zie restauratie foto’s
-
-
-
Project: Napoleon Phaeton Ingenhoes Kasteel De Haar
Het vierde rijtuig is opgestart in februari 2020. Het is een luxe sportrijtuig van Nederlands fabricaat en uniek van model. Ook binnen de collectie van De Haar is dit een pareltje. Belangrijk dus om als Nederlands Hippomobiel erfgoed te bewaren. De vier rijtuigen in dit project komen uit het beheer van Borg en Nationaal Rijtuigmuseum Nienoord en gaan over in langdurig bruikleen door Kasteel De Haar.► Volg de restauratie in het fotoboek
-
Onze Partners in het behoud van hippomobiel cultureel erfgoed
Onze partners, vormen een selecte groep opdrachtgevers, die wij met passie en bevlogenheid onze capaciteit voor dit bijzondere werk ter beschikking stellen. Op onderstaand partner pagina’s vindt u ook de uitgebreide fotoboeken van de meest uiteenlopende gerealiseerde projecten.
-
St. Hippomobiel Erfgoed
Een rijtuig is een soort tijdmachine Een rijtuig is méér dan een ding van hout en ijzer, méér dan een ‘paardenkar’ van vroeger. Het is eerder een soort tijdmachine, die als je er goed naar kijkt alles vertelt over het leven van vóór de auto. Wie zich verdiept in het rijtuig maakt een reis door […]
-
Kasteel Middachten
De stallen zijn nog altijd intact en staan vol De stallen van kasteel Middachten behoorden, naast die van het koninklijk huis, tot de grotere ‘stalbedrijven’ van Nederland. Alles ademde grandeur, stijl en goede smaak. Hierover is in 2009 zelfs een boek verschenen (‘Eerste Koetsier op Middachten’door H.J. Dijkerman). Bijzonder is dat deze stallen en het […]
-
Museum Van Loon
Koetshuis Museum Van Loon gerestaureerd in 2009 Aan het einde van de tuin ligt het koetshuis dat net als het hoofdhuis door Adriaan Dortsman is ontworpen. Het heeft een aparte ingang aan de Kerkstraat vanwaar de rijtuigen konden binnenrijden. Hoewel het koetshuis van oudsher verbonden is met het museum, was het tot 2009 nog in […]
-
Kasteel de Haar
Baron van Zuylen wil groot aantal paarden, rijtuigen en automobielen Rond 1890 ligt het kasteel op een immense vlakte die bijna geheel is bedekt met weilanden en prachtige boomgaarden. Hierdoor ligt het op een aanzienlijke afstand van een spoorwegstation. De baron wil daarom graag de beschikking hebben over een groot aantal paarden, rijtuigen en automobielen […]
-
Kasteel Duivenvoorde
Drie koetshuizen om kasteel Duivenvoorde Rond het midden van de 18de eeuw stonden er drie koetshuizen om kasteel Duivenvoorde; twee voor het kasteel en één ernaast. Dit laatste koetshuis is als enige overgebleven. Hier staan met regelmaat de parkrijtuigen van de vroegere bewoners geparkeerd. Uniek nog steeds bewoond kasteel uit de 13de eeuw Duivenvoorde is een […]
-
Kasteel Twickel
Koetsenhuis paar keer per jaar open Kasteel Twickel heeft het best bewaarde en meest complete particuliere koetshuis in Nederland. Hier is werkelijk alles nog zoals een eeuw geleden. Een paar keer per jaar zijn de poorten open voor publiek en komen er zelfs rijtuigen nog daadwerkelijk op de weg. Kasteel Twickel landgoed met 4000 hectare […]
-
Kasteel Heeze
Unieke ezelwagen gerestaureerd in 2015 In de stallen van Kasteel Heeze staat nog altijd een uniek klein rijtuig, type ezelwagen uit de 2e helft van de 19de eeuw. Uniek, omdat dit rijtuig gebruik is voor een span ezels én omdat het bijbehorende ezel spantuig nog in de oude tuigenkamer aanwezig is.In 2015 is de ezelwagen […]
-
Paleis het Loo
Koningin Wilhelmina was een groot paardenliefhebster De Stallen van Paleis Het Loo zijn net zo bekend als die in Den Haag. Zij zijn gebouwd tussen de jaren 1907 en 1909 in opdracht van groot paardenliefhebber Koningin Wilhelmina. In het midden van het gebouw zijn twee grote koetshuizen gesitueerd en aan de zijkanten de oorspronkelijke stallen. […]
-
Koninklijk Staldepartement
Het Koninklijk Staldepartement zorgt voor het vervoer van de leden van het Koninklijk Huis en de hofhouding. Het Koninklijk Staldepartement mag gerekend worden tot een van de meest spectaculaire stalbedrijven ter wereld, met een uitzonderlijke collectie rijtuigen, tuigen en livreien. Het Staldepartement is verantwoordelijk voor het dagelijks vervoer van de leden van het Koninklijk Huis. […]
-
Stichting Paard en Karos
Rijtuigen Nationaal Rijtuigmuseum ondergebracht in stichting Paard en Karos Sinds de opening van het Nationaal Rijtuigmuseum in 1958 op het terrein van Borg Nienoord in Leek, groeide de collectie van het museum tot zo’n 250 rijtuigen en sleden. Het is daarmee de grootste nationale collectie rijtuigen ter wereld. De rijtuigen zijn ondergebracht in de stichting […]
-
Max Monumentaal
Stolk ontdekt direkt dat groot deel van rijtuig afgezaagd is De nog grotendeels in originele staat verkerende break staat sinds de jaren zestig in Nationaal Rijtuigmuseum Nienoord in Leek. Er is altijd wat vreemd tegen het rijtuig aangekeken vanwege de zeer bijzondere voorkant. Toch had niemand ooit het vermoeden wat er nu werkelijk met het rijtuig […]
-
Slot Zuylen
Kelder met dikke kluisdeur Waarom de kelder met een dikke kluisdeur afgesloten was konden ze ons in 1993 niet vertellen. Maar achter die dikke kluisdeur, het oude smalle stenen trapje af in een kleine donkere gewelfde kelder troffen iets heel bijzonders aan. Een zeldzaam rijtuig en een met goud vergulde slee. Met ons oude fototoestelletje […]
Over museale rijtuigen
-
Restaureren of Conserveren
Wat is de beste keus restaureren of conserveren? Als we het hebben over ons cultureel historisch erfgoed, wat is dan de beste keuze; restaureren of conserveren? Dus, de concrete vraag is wat te doen? Alle oude verf afkrabben en de stoffering er uitsnijden en alles nieuw maken van moderne hedendaagse materialen of het authentieke zo […]
-
Tips over rijtuigonderhoud
Tips over rijtuigstalling, schoonmaken en transport Wat voor stallingsruimte voldoet het beste? Moet hier verwarming aanwezig zijn? Hoe maak je een rijtuig schoon? Waar moet ik op letten bij transport van een rijtuig? Veel gestelde vragen. Had vroeger iedere boerderij, elk kasteel of herenhuis een koel koetsenhuis, tegenwoordig is goede stalling een probleem. Bij normaal gebruik […]
-
Rijtuigen
Museale restauraties voor musea en kastelen Wij bieden het breedste en meest gespecialiseerde scala aan vakmanschap en heel veel jaren ervaring op het gebied van restauraties van rijtuigen, koetsen en verwante historische transportmiddelen. Ervaring van hondenkar tot Koninklijke rijtuigen We hebben jarenlange ervaring in het restaureren van onder andere diverse merken Road Coaches, Drags, Omnibussen, […]
-
Crème Calèche
“De Witte Kronings calèche” beter bekend als de “Crème Calèche” Gebouwd in 1898 door M.L. Hermans & co. Den Haag Fabrieksnummer: 4215 Aankoop bedrag: fl. 11.000,– Geschenk van Emma aan Koningin Wilhelmina Ter gelegenheid van haar inhuldiging op 6 september 1898 te Amsterdam, ontvangt Koningin Wilhelmina crème calèche van haar moeder Regentes Emma een roomwitte […]
-
Museale restauraties
Inhoudsopgave digitaal fotoboek Iedere fotoboekpagina, bevat een fotoboekmenu, in de vorm van een trekluikje. Museale Restauraties. Americaanse – Duitse slede Amsterdamse Slede 18de-eeuw Amsterdamse sleepkoets Bokkenkar Kasteel Duivenvoorden Bokken Arrentikker Kasteel Duivenvoorde Break Mühlbacher Kasteel De Haar Break Schutter & van Bakel Museum van Loon Calèche a la d’Aumont Mühlbacher Kasteel De Haar Canework restauratie […]
-
Rijtuigrestauraties
Inhoudsopgave digitaal fotoboek Iedere fotoboekpagina, bevat een fotoboekmenu, in de vorm van een trekluikje. Rijtuigrestauraties Affuit met kanon 7-Veld Fred.Krupp Break Binder Paris. Buitenplaats lantaarns Kasteel Middachten Break Brewster New York 24391 Break LeLorieux Paris Break Brewster New York 22100 Brougham 8-Spring Peters London Brougham 8-spring Barker London Calèche 8-spring Neuss Berlin Crème Calèche Hermans […]
-
Restauratie historische buitenplaats lampen
Restauratie historische buitenplaats lampen In onze werkplaatsen worden oldtimers en historische rijtuigen gerestaureerd. Op die oude oldtimers en rijtuigen staan altijd sierlijke lampen voor de verlichting voor het rijden in het donker. Het is dus niet zo vreemd dat wij een goed ingerichte afdeling in ons bedrijf hebben waar antieke lampen worden gerestaureerd. Niet alleen […]
-
Bladgoud vergulden
Bladgoud vergulden Bladgoud vergulden; kies voor de juiste kwaliteit De levensduur van goud is lang. Goud is sterk. Bij de techniek van bladgoud vergulden is het object niet van massief goud. Er is “slechts” een dun laagje goud over het oppervlak aangebracht. De levensduur van dit laagje bladgoud is vele malen langer dan de levensduur […]
-
Restauratie aanvraag
Neem contact op voor meer informatie via ons contactformulier.
-
Over Stolk
-
-
Gallerij; Uitgelicht