• RestauratieCentrum Stolk

    Wij bieden het breedste en meest gespecialiseerde scala aan vakmanschap en heel veel jaren ervaring op het gebied van restauraties van rijtuigen, koetsen en verwante historische transportmiddelen.

    Zoek u onze “Tips over rijtuig onderhoud “lees verder…

    Hippomobiel erfgoed in Nederland

    Maria Stolk, rijtuigrestaurator en groot liefhebber van historische rijtuigen, bezoekt sinds midden jaren negentig internationale symposia en workshops over het thema reversibele museale conservatie. Zij heeft zich in de loop der jaren gespecialiseerd in reversibele conservatie technieken specifiek toegespitst op hippomobiel erfgoed. Dergelijke technieken zijn uiteraard ook geschikt voor de heel vroege nog in origineel staat verkerende museale oldtimers. Lid VeRes en RestauratorNederland sinds 1997

    Wat is de beste keus restaureren of conserveren?►Lees verder

L o p e n de  p r o j e c t e n

Onze Partners in het behoud van hippomobiel cultureel erfgoed

Onze partners, vormen een selecte groep opdrachtgevers, die wij met passie en bevlogenheid onze capaciteit voor dit bijzondere werk ter beschikking stellen. Op onderstaand partner pagina’s vindt u ook de uitgebreide fotoboeken van de meest uiteenlopende gerealiseerde projecten.

  • St. Hippomobiel Erfgoed

    Een rijtuig is een soort tijdmachine Een rijtuig is méér dan een ding van hout en ijzer, méér dan een ‘paardenkar’ van vroeger. Het is eerder een soort tijdmachine, die als je er goed naar kijkt alles vertelt over het leven van vóór de auto. Wie zich verdiept in het rijtuig maakt een reis door […]

  • Kasteel Middachten

    De stallen zijn nog altijd intact en staan vol De stallen van kasteel Middachten behoorden, naast die van het koninklijk huis, tot de grotere ‘stalbedrijven’ van Nederland. Alles ademde grandeur, stijl en goede smaak. Hierover is in 2009 zelfs een boek verschenen (‘Eerste Koetsier op Middachten’door H.J. Dijkerman). Bijzonder is dat deze stallen en het […]

  • Museum Van Loon

    Koetshuis Museum Van Loon  gerestaureerd in 2009 Aan het einde van de tuin ligt het koetshuis dat net als het hoofdhuis door Adriaan Dortsman is ontworpen. Het heeft een aparte ingang aan de Kerkstraat vanwaar de rijtuigen konden binnenrijden. Hoewel het koetshuis van oudsher verbonden is met het museum, was het tot 2009 nog in […]

  • Kasteel de Haar

    Baron van Zuylen wil groot aantal paarden, rijtuigen en automobielen Rond 1890 ligt het kasteel op een immense vlakte die bijna geheel is bedekt met weilanden en prachtige boomgaarden. Hierdoor ligt het op een aanzienlijke afstand van een spoorwegstation. De baron wil daarom graag de beschikking hebben over een groot aantal paarden, rijtuigen en automobielen […]

  • Kasteel Duivenvoorde

    Drie koetshuizen om kasteel Duivenvoorde Rond het midden van de 18de eeuw stonden er drie koetshuizen om kasteel Duivenvoorde; twee voor het kasteel en één ernaast. Dit laatste koetshuis is als enige overgebleven. Hier staan met regelmaat  de parkrijtuigen van de vroegere bewoners geparkeerd. Uniek nog steeds bewoond kasteel uit de 13de eeuw Duivenvoorde is een […]

  • Kasteel Twickel

    Koetsenhuis paar keer per jaar open Kasteel Twickel heeft het best bewaarde en meest complete particuliere koetshuis in Nederland. Hier is werkelijk alles nog zoals een eeuw geleden. Een paar keer per jaar zijn de poorten open voor publiek en komen er zelfs rijtuigen nog daadwerkelijk op de weg. Kasteel Twickel landgoed met 4000 hectare […]

  • Kasteel Heeze

    Unieke ezelwagen gerestaureerd in 2015 In de stallen van Kasteel Heeze staat nog altijd een uniek klein rijtuig, type ezelwagen uit de 2e helft van de 19de eeuw. Uniek, omdat dit rijtuig gebruik is voor een span ezels én omdat het bijbehorende ezel spantuig nog in de oude tuigenkamer aanwezig is.In 2015 is de ezelwagen […]

  • Paleis het Loo

    Koningin Wilhelmina was een groot paarden liefhebster De Stallen van Paleis Het Loo zijn net zo bekend als die in Den Haag. Zij zijn gebouwd tussen de jaren 1907 en 1909 in opdracht van groot paardenliefhebber Koningin Wilhelmina. In het midden van het gebouw zijn twee grote koetshuizen gesitueerd en aan de zijkanten de oorspronkelijke […]

  • Koninklijk Staldepartement

    Het Koninklijk Staldepartement zorgt voor het vervoer van de leden van het Koninklijk Huis en de hofhouding. Het Koninklijk Staldepartement mag gerekend worden tot een van de meest spectaculaire stalbedrijven ter wereld, met een uitzonderlijke collectie rijtuigen, tuigen en livreien. Het Staldepartement is verantwoordelijk voor het dagelijks vervoer van de leden van het Koninklijk Huis. […]

  • Stichting Paard en Karos

    Rijtuigen Nationaal Rijtuigmuseum ondergebracht in stichting Paard en Karos Sinds de opening van het Nationaal Rijtuigmuseum in 1958 op het terrein van Borg Nienoord in Leek, groeide de collectie van het museum tot zo’n 250 rijtuigen en sleden. Het is daarmee de grootste nationale collectie rijtuigen ter wereld. De rijtuigen zijn ondergebracht in de stichting […]

  • Max Monumentaal

    Stolk ontdekt direkt dat groot deel van rijtuig afgezaagd is De nog grotendeels in originele staat verkerende break staat sinds de jaren zestig in Nationaal Rijtuigmuseum Nienoord in Leek. Er is altijd wat vreemd tegen het rijtuig aangekeken vanwege de zeer bijzondere voorkant. Toch had niemand ooit het vermoeden wat er nu werkelijk met het rijtuig […]

Over museale rijtuigen

  • Restaureren of Conserveren

    Wat is de beste keus restaureren of conserveren? Als we het hebben over ons cultureel historisch erfgoed, wat is dan de beste keuze; restaureren of conserveren? Dus, de concrete vraag is wat te doen? Alle oude verf afkrabben en de stoffering er uitsnijden en alles nieuw maken van moderne hedendaagse materialen of het authentieke zo […]

  • Tip’s over rijtuig onderhoud

    Tips over rijtuigstalling, schoonmaken en transport Wat voor stallingsruimte voldoet het beste? Moet hier verwarming aanwezig zijn? Hoe maak je een rijtuig schoon? Waar moet ik op letten bij transport van een rijtuig? Veel gestelde vragen. Had vroeger iedere boerderij, elk kasteel of herenhuis een koel koetsenhuis, tegenwoordig is goede stalling een probleem. Bij normaal gebruik […]

  • Rijtuigen

    Museale restauraties voor musea en kastelen Wij bieden het breedste en meest gespecialiseerde scala aan vakmanschap en heel veel jaren ervaring op het gebied van restauraties van rijtuigen, koetsen en verwante historische transportmiddelen. Ervaring van hondenkar tot Koninklijke rijtuigen We hebben jarenlange ervaring in het restaureren van onder andere diverse merken Road Coaches, Drags, Omnibussen, […]

  • Crème Calèche

    “De Witte Kronings calèche” beter bekend als de “Crème Calèche” Gebouwd in 1898 door M.L. Hermans & co. Den Haag Fabrieksnummer:  4215 Aankoop bedrag: fl. 11.000,– Geschenk van Emma aan Koningin Wilhelmina Ter gelegenheid van haar inhuldiging op 6 september 1898 te Amsterdam, ontvangt Koningin Wilhelmina crème calèche van haar moeder Regentes Emma een roomwitte […]

  • Museale restauraties

    Museale Restauraties. Americaanse – Duitse slede Amsterdamse Slede 18de-eeuw Amsterdamse sleepkoets Bokkenkar Kasteel Duivenvoorden Bokken Arrentikker Kasteel Duivenvoorde Break Mühlbacher Kasteel De Haar Calèche a la d’Aumont Mühlbacher Kasteel De Haar Canework restauratie Duc Panier Kasteel Duivenvoorde Ezelwagen Kasteel Heeze 2015 Ezelwagen Kasteel Duivenvoorde Friese Barouchette A. Robijn Gentse Draak arrenslede G. Berline Gravin van […]

  • Rijtuig restauraties

    Fotoboek: Rijtuig restauraties Affuit met kanon 7-Veld Fred.Krupp Break Binder Paris. Buitenplaats lantaarns Kasteel Middachten Break Brewster New York 24391 Break LeLorieux Paris Break Brewster New York 22100 Brougham 8-Spring Peters London Brougham 8-spring Barker London Calèche 8-spring Neuss Berlin Crème Calèche Hermans Den Haag C-Spring Landau Adams & Hooper London C-spring Gig Davies London […]