Carrosserie

De carrosserie van een oldtimer bestaat niet altijd alleen uit metaal. Vaak is het een combinatie van hout en metaal. Bij Stolk Balkburg kunt u niet alleen terecht voor laswerkzaamheden en metaal plaatwerk maar ook voor restauratie van houten spant- en houten plaatwerk aan oldtimers en klassiekers.

 

Laswerk & Vertinnen

Stolk Balkbrug heeft veel ervaring in het plaatwerk lassen van uw oldtimer en youngtimer.
Wij gebruiken verschillende lastechnieken. U kunt bij ons terecht voor kleine laswerkzaamheden zoals dorpels en kriksteunen, maar ook voor grotere laswerkzaamheden zoals complete bodems e.d. Wij kunnen verroeste plaatwerk delen vakkundig vervangen door het inlassen van nieuwe of New Old Stock (NOS) plaatdelen van bijvoorbeeld Mercedes Benz. Dit laswerk vindt plaats in onze eigen speciaal voor oldtimers en klassiekers ingerichte restauratie werkplaats. Indien u wenst kunnen we de plaatdelen na het in lassen voor u vertinnen.

Oldtimer aan het draaispit

Bij de grote projecten hangen wij de carrosserie in een speciaal draaispit. Zo kunnen wij de carrosserie eenvoudig in allerlei standen draaien en het slijp en laswerk vakkundig en goed uitvoeren.

Plaatwerk & Plaatdelen

We werken met -zoveel als mogelijk is – originele plaatwerk delen. Mochten deze plaatwerk delen niet meer leverbaar zijn, gaan we op zoek naar goede imitatie plaat werk delen. Indien deze ook niet meer te verkrijgen zijn dan maken we de plaat delen zelf in onze eigen goed ingerichte plaatwerkerij. In onze eigen plaatwerkerij afdeling staan onder andere: diverse zetbanken, buigbanken, strek- en stuikmachines, knipscharen en een hydropers. Maar ook pons- en persmachines, een nibbelmachine en felsmachine . Een Engelswiel en uiteraard draai- forceer- en freesbanken. Verder natuurlijk soldeer- las- en puntlasapparatuur en voor het ontroesten van kleine onderdelen een straalkast.

Ontlakken & Ontroesten

Roest rust niet. Indien anti roest preventie niet op tijd is uitgevoerd en de roestduivel al heeft toegeslagen kunnen wij de door geroeste plaat delen voor u vervangen. Lokaal kunnen wij kleine roestplekken ontroesten door deze te stralen. Kleine onderdelen kunnen we ontlakken en ontroesten in onze eigen straalkast.

Maar indien het om een volledige restauratie gaat wordt er meestal voor gekozen om de carrosserie volledig kaal te laten ontlakken en ontroesten door te stralen. Dit is ook een goede basis voor een goed nieuw laksysteem. Hiervoor werken we samen met gerenommeerde bedrijven met jarenlange ervaring in ontlakken en ontroesten van oldtimers en youngtimers door middel van vakkundig stralen. Deze halen en brengen de carrosserie en grote plaat delen bij ons bedrijf op in een gesloten auto. Nadat de carrosserie kaal is kunnen wij de “schade” opnemen en kunnen we plaatdelen gaan vervangen.

Hout Constructie Spant & Plaatwerk

In veel vroege oldtimers en historische voertuigen is hout verwerkt in de opbouw van het koetswerk. Dit spantwerk van hout kan door ons gerestaureerd of volledig vernieuwd worden. Een volledig uitgeruste houtbewerking afdeling staat tot uw dienst. U kunt hierbij denken aan houten spantwerk in deuren en carrosserieën maar ook aan houten cabrio dakspanten of houten interieur afwerklijsten. We kunnen houten spanten zagen, maar we kunnen ook hout buigen. Geheel na uw wensen en specificaties.

Bij prewar voertuigen komt het ook voor dat panelen van massief hout gemaakt zijn in plaats van metaal, ook dit kunnen wij voor u maken. Maar ook houten delen in vrachtwagens, brandweerwagens en pick-up bedden. Er is dan ook een grote voorraad natuur gedroogd hout bij ons aanwezig.

Meer over het lakken van houten dashboarden en raamlijsten

Glas Ramen & Ruiten

Indien tijdens de restauratie van uw oldtimer of klassieker in ons atelier de glasruiten van uw klassieker vervangen dienen te worden dan kunnen wij deze ramen ook leveren. We kunnen ook speciale vlakke gelaagde ramen en ruiten laten maken naar uw specificaties. We hebben een groot netwerk van oldtimer glasleveranciers.

Rubbers & Afdichtstrippen

Indien tijdens de restauratie in onze werkplaats blijkt dat raamrubbers, deurrubbers, tocht- of afdichtstrippen versleten zijn, kunnen deze door ons worden vervangen. Wij hebben wij een groot netwerk aan raam- en deurrubbers leveranciers. Die bijna alle strippen kunnen leveren of eventueel nog kunnen maken.

Kabelboom, Verlichting & Dashboard Instrumenten

Na jaren lang gebruik van uw klassieker is de kabelboom vaak toe aan vervanging. Wij werken samen met verschillende specialistische toeleveranciers op dit gebied, die een standaard kabelboom of custom made kabelboom kunnen leveren.
Tijdens de restauratie van uw klassieker kunnen wij ook voor u verzorgen dat de kilometerteller, radio, startmotor, dynamo, spanningsregelateur en dashboard instrumenten vakkundig gerestaureerd worden.

Montage & Afbouwen

Na het spuiten en eventueel polijsten van de lak kunnen we de carrosserie weer op het chassis plaatsen en gaan we de oldtimer verder opbouwen. Voor auto’s met een zelfdragende carrosserie kunnen de volgende onderdelen gemonteerd worden:
• Motor
• Versnellingsbak
• Assen / wielophanging
• Stuurinrichting
• Remsysteem
• Brandstofsysteem
• Uitlaat systeem
• Velgen & banden etc.

Meer info op Chassis Techniek & Revisie

Het is nu tijd voor het inzetten van de ramen en het plaatsen van de raam en deurrubbers. Het monteren van de kabelboom en het dashboard en het aansluiten van verlichting en dashboard instrumenten. Afbouwen van deuren, kofferdeksel en motorkap. Het tapijt, de stoelen en overige interieur delen. Er moet heel wat werk gebeuren voordat de oldtimer weer goed werkend in elkaar staat en klaar is voor zijn eerste proefrit.

De beste anti roest behandeling!

In ons Oldtimer Restauratie Centrum kunnen wij uw oldtimer of klassieker ook een goede anti roest behandeling geven. Er wordt gewerkt met verschillende soorten tectyl; bijvoorbeeld dé originele van Mercedes Benz. Maar ook met het roestbescherming vet van Mike Sanders, volgens het magazine Motorklassik dé topper op het gebied van anti roest preventie.

Meer over onze antiroestbehandelingen

 

Specifiek interesse in Mercedes-Benz? klik dan hier verder►