Hoe jureer je een Coach of een Drag?

Juryleden NVTG doen kennis op bij Stolk

Op 22 oktober brachten de juryleden van de Nederlandse Vereniging van Traditioneel Gerij een bezoek aan Restauratiecentrum Stolk te Balkbrug met als doel meer praktijkkennis te verzamelen over de verschillen tussen een Postkoets, een Drag en een Road Coach.

Jureren volgens de oude handboeken

Lange tijd is er door de NVTG gejureerd met een vertaling in de hand van de in verschillende oude handboeken afgedrukte clubreglementen van de Engelse Coaching Club. Dat de Engelse clubregels niet altijd zomaar toepasbaar zijn op Drag’s en Coaches gebouwd in andere delen van de wereld dan in Engeland mag duidelijk zijn. Bovendien was ook in de glorie dagen van het coaching tijdperk niet elke bezitter van een Drag of Coach lid van een club en hoefde hij of zij zich helemaal niet aan regeltjes te houden.

Uitleg aan de hand van twee verschillende Drag’s en een private Coach

Familie Stolk heeft een jarenlange ervaring met het restaureren van vele Drag’s en Coaches. Op het moment van deze studiedag zijn er dan ook 3 rijtuigen van dit type in het bedrijf aanwezig. Afgelopen 25 jaar hebben zij vele musea bezocht in Europa en Amerika waar zij ruim de tijd genomen hebben Drag’s en Coaches die nog in authentieke staat zijn in detail te fotograferen en te bestuderen.  Aan de hand van de twee aanwezige Drag’s en een Private Coach, alle drie in ongerestaureerde originele staat, is door de restauratoren van Restauratiecentrum Stolk uitleg gegeven over deze moeilijke materie.

Artikel in Belgisch Magazine met tekst en uitleg

De besproken informatie is bewerkt voor publicatie en wordt in 2 delen met veel plaatjes gepubliceerd in de volgende 2 uitgave van het Belgische magazine Paard en Rijtuig.  Deze week het 1e deel van het artikel waarin uitgebreid uitleg geven wordt waarom er niet zomaar zondemeer gejureerd kan worden volgens de Engelse Clubregels. Alsof alleen een Drag of Coach die aan de clubregels voldoet “goed” is en alle anderen uitvoeringen “fout”.

In de toekomt komen deze artikelen ook op dit BLOG.

Nu is het artikel te lezen op dit BLOG klik door►

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.