D’Ieteren bestelt voorouders meesterwerk bij Stolk

D’Ieteren ruim 200 jaar automobiel geschiedenis

Een bedrijf dat ruim 200 jaar na de oprichting nog in handen is van hun stichter en zijn afstammelingen en nog steeds volop bloeit, is een grote zeldzaamheid. De Fa. D’Ieteren uit Brussel is zo een bedrijf. Vandaag de dag staat D’Ieteren, dankzij zijn drie activiteiten, automobieldistributie, autoverhuur en voertuigbeglazing (carrglass), meer dan ooit ten dienste van de automobilist en dit nu op wereldschaal.

Familie geschiedenis reikt terug tot wagenmakerij in 1805

De vroege automobiel liefhebbers onder ons kennen van D’Ieteren als een van de Belgische top carrosseriebouwers uit het begin van de 20ste-eeuw. Maar de familie geschiedenis reikt veel verder terug. Begin 19de-eeuw vestigde Jean Joseph D’Ieteren zich als wagenmaker in Brussel.

De obsessie van een uitzonderlijk rijtuig; de 7-voudig geveerde tilbury

Jean Joseph werkte samen met zijn vier werklieden aan de verwezenlijking van een ware obsessie: de constructie van een uitzonderlijk rijtuig dat een meesterstuk zou zijn in zijn vakgebied en dat hij zou presenteren op de Algemene Tentoonstelling van Industriële Producten van 1830 in Brussel. Hij had nog geen idee hoe het rijtuig er uit moest gaan zien. Een Galarijtuig lag ver boven zijn financiële budget. Hij kreeg het idee een 2-wielig rijtuig te bouwen naar Brits model. Het werd uiteindelijk een wel heel bijzondere sportief rijtuig. De 7-voudig geveerde tilbury.

Bomen gebogen uit een stuk hout van 9 meter lang

Uniek aan dit rijtuig was, dat de bomen uit één enkel stuk essenhout gebogen waren. Dus achter de bak langs rechthoekig omgebogen en aan beide zijden naar voren toe. Hiervoor was één stuk rechtdraderig hout nodig zonder noesten of gebreken van wel 9 meter lang. De wielvelg, normaal uit meerdere stukken hout gezaagd of gebogen, bestond ook uit één enkel stuk hout; volmaakt cirkelvormig omgebogen. Ook het paneel in de body was gebogen, en wel op een dusdanige wijze dat de zijkanten lichtjes bol stonden.

Meesterstuk werd ongelakt gepresenteerd op Tentoonstelling Brussel, drama afloop

Dit staaltje van vakmanschap werd ongelakt zo uit de wagenmakerij gepresenteerd, zodat de bezoekers van de tentoonstelling het foutloze meesterstuk ten volle konden aanschouwen. Zijn meesterstuk werd door de toenmalige pers met gejuich ontvangen. De “Catholique des Pays-Bas”, de “Gazette de Bruxelles” en het “Algemeen Handelsblad” van Amsterdam spaarden hun lof niet voor “dit meesterwerk van wagenmakerij dat de aandacht van het publiek trok”.  Jean Joseph rekende op groot succes voor de toekomst. Toen echter een maand later de Belgische Revolutie uitbarstte, werd die hoop aan diggelen geslagen. Door de zware tegenslag overleed hij enkele maanden later op 45-jarige leeftijd.

D’Ieteren bestelt exact kopie meesterwerk voorouders bij Stolk in Balkbrug

In 2005 bestond de Firma S.A. D’Ieteren N.V. 200 jaar. In het kader van dit jubileum werd besloten een exacte replica van het meesterstuk te laten vervaardigen bij Restauratiecentrum.nu van Firma Stolk te Balkbrug.

Bekijk de fotoserie Tilbury 7-Spring D’Ieteren Brussel 

Bron historische informatie:  D’Ieteren 1805-2005   Auteur: Catherine Rommelaere

Over de schrijver

Mar Stolk

Mar Stolk

Maria Stolk, groot liefhebber van historische rijtuigen, zwaait de scepter over de rijtuigafdeling waar sinds 1992 op zeer hoog niveau rijtuigen voor nationale en internationale top verzamelaars gerestaureerd worden. Op dit moment houdt zij zich hoofdzakelijk bezig met museale restauraties van historische rijtuigen van Nederlandse musea en kastelen. Naast zelfstandig restaurator is zij ook Europees gecertificeerd rijtuig taxateur. Tevens VeRes en RestauratoreNederland lid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.