Veiling collectie “Stolk of Holland” rijtuigen Oxford,
Afgelopen weekeinde werd een collectie rijtuigen , sleden en oldtimers geveild bij veilinghuis Bonhams in Oxford. Een grote happening in het internationale rijtuig landschap. De echte liefhebbers trokken dan ook gezamenlijk richting Oxford om toch vooral 1x in het leven deze grotendeels door RestauratieCentrum Stolk gerestaureerde unieke collectie te kunnen zien.
Laatste grote top veiling voor de financiële crisis was in 2007
De laatste grote rijtuig veiling in Nederland was de veiling van de “Verhoeven” collectie in 2007. En achteraf gezien kunnen we wel stellen dat deze veiling werd gehouden op het absolute hoogtepunt in de Europese rijtuigwereld. Iedereen had nog een gevulde portemonnee en de veilingprijzen braken alle records. Daarna ging het heel snel bergafwaarts. In 2008 en 2009 kwamen door overlijden van 2 verzamelaar nog 2 grote Europese rijtuig collecties op de markt. Alhoewel de kwaliteit van deze collecties een stuk hoger lag dan bij de Verhoeven collectie kwam het niet tot een veiling. De financiële crisis in 2008 had de prijzen flink doen kelderen. Verschillende grote verzamelaars zagen hun kapitaal op de aandelenmarkt , bank of effectenbeurs als sneeuw voor de zon verdwijnen. Op het hoogtepunt van de prijzen in 2007 wilde niemand verkopen. Maar in 2008 en 2009 wilde ineens iedereen gaan verkopen. Een door vele onbekende en vergeten Nederlandse verzamelaar maakte zelfs op t.v. bekend dat de verzameling nu te koop is. Maar goed, wat vele altijd graag wilde; elkaars pronkstukken opkopen ging ineens niet meer. Want het geld was op.
Ineens niet meer kunnen genieten van je verzameling
Tegelijkertijd werd de markt overspoeld met Poolse replica rijtuigen. Menig rijtuigliefhebber zag het verschil tussen echt en namaak niet meer en het prijsverschil was immens groot. Ook Spanje, het land met de meeste grote rijtuigverzamelaars ter wereld kwam al heel snel in heel grote financiële problemen. En de grote Spaanse kopers en handelaren met hun soms zelf onbeperkte budgetten bleven thuis. Tussen 2012 -2014 werden wij zelfs benaderd door een aantal Spaanse verzamelaars, of hun zakelijke vertegenwoordigers, met de vraag of wij konden bemiddelen in verkoop van hun collectie. Of we het dan alstublieft op zijn minst wilde komen taxeren voor verkoop. Alsof dat ging helpen,… we slaan de aanbiedingen vriendelijk af. Ander punt is dat er al jarenlang wereldwijd geen nieuwe generatie jonge rijtuigverzamelaars bijgekomen is. De gemiddelde leeftijd van een rijtuig verzamelaar ligt toch al snel boven de 65 jaar. Jarenlang is er nauwelijks enige beweging in de antieke rijtuig wereld. En vele collecties blijven in de stille verkoop. Af en toe werd er onderhands iets verkocht, maar de opbrengsten blijven geheim. De echte topstukken bleven waar ze waren, in afwachting op betere tijden. Maar ja, hoe lang moet je wachten? En hoe vreemd is het dat als je eenmaal beseft dat de financiële waarde van je collectie hard is gedaald, je steeds meer de aandrang voelt om te gaan verkopen? En je gewoon niet meer kan genieten van je eens zo diep geliefde verzameling. Terwijl rijtuigen toch echt niets eten en ook geen verwarming nodig hebben om te kunnen overleven in zware tijden.
Wordt er überhaupt wel een rijtuig verkocht?
Nu is dan toch de kogel door de kerk en de eerste verzamelaar is over de brug. Na 8 jaar wikken en wegen besluit een klant van RestauratieCentrum stolk die al ruim 25 jaar verzamelt en inmiddels op hoge leeftijd is de gok te nemen om de restanten van zijn collectie te laten veilen. De echte topstukken heeft hij inmiddels al onderhands verkocht. Dit keer niet door een internationaal bekend rijtuig veilinghuis. Maar door Bonhams auctioneers en wel in Oxford. Wat een dapper besluit. En hoe onzeker is de uitkomst. Zeker als blijkt dat Bonhams nauwelijks reclame maakt voor de op handen zijnde veiling. Verder blijken er in de aankondigingen op internet nogal wat fouten te staan. Snel wordt er voor het aanmaken van de catalogus nog cruciale informatie door de Stolk’s uitgewisseld over de rijtuigen en gelukkig wordt daar een deel correct van verwerkt in de catalogus teksten geschreven door de “expert” van het veilinghuis. Een mooie catalogus wordt gemaakt. Waarin verwezen wordt naar “Stolk of Holland”, verantwoordelijk voor het top uitgevoerde restauratie en museaal conservatie werk. Wij besluiten dan zelf ook op ons Facebook en via onze nieuwsbrieven onze oude relaties op de hoogte brengen. Niet dat we verwachten dat daar veel kopers tussen zitten. Nee, iedereen is het er wel over eens; goede opbrengsten moeten toch echt van nieuwe klanten uit Bonhams klanten bestand komen. Met spanning wordt er door iedereen naar de veiling uitgekeken. Bonhams heeft de hele collectie naar Oxford getransporteerd. Zoals gezegd trok de oude garde rijtuig liefhebbers richting Oxford. En werden de laatste pronkstukken uit deze collectie op de kijkdagen bewonderd. Vele valt het op dat de rijtuigen al heel lang niet meer zijn schoongemaakt of gepoetst. En de kostbare tuigen liggen samengebonden op de grond of in een doos. Opvallend is ook dat de tuigenbokken bij de tuigen zitten. Dit betekent dat de kostbare antieken Franse tuigenkast incompleet achtergebleven is in het koetsenhuis. Maar, de grote vraag is; zitten er ook nieuwe kopers tussen dit publiek? Of is het alleen een gezellige happening met oude bekende uit betere tijden en wordt het koopjes jagen? Bij een veiling heb je altijd minstens 2 tot 3 serieuze bieders nodig om de prijs tot enig niveau te brengen. Veilingen zijn bij uitstek de plaats waar handelaren hun inkopen doen, zijn die wel aanwezig? Zijn er überhaupt nog wel rijtuighandelaren, zijn die inmiddels niet allemaal met pensioen? Plus dat er bovenop de veilingprijs nog flink wat kosten doorberekend worden. Het kriebelt iedereen in de buik. En echt niemand weet wat er gaat gebeuren. Wordt er überhaupt wel een rijtuig verkocht?
Hele veiling via internet live te volgen
Het goed ingerichte veilinghuis Bonhams heeft het prima voor elkaar. De hele veiling was via internet prima live te volgen. En, via internet konden bieders op afstand prima meebieden. In het scherm werd elk bod, in de zaal of via internet, direct zichtbaar. En wat was het spannend.
Topstuk breng topprijs van € 350.000,– op
De veiling heeft inmiddels plaatst gevonden en het resultaat is bekend. Ongelooflijk, maar 100% van de items is verkocht! De grote klapper van de veiling was de Adams & Hooper landauer, afkomstig van het Hof van Hannover. Dit vroeg 19e-eeuwse topstuk bracht iets boven de verwachting op en werd afgeslagen op bijna € 350.000,– . De zaal barstte spontaan in applaus uit voor het behaalde succes. Verschillende rijtuigen brachten een bedrag rond de verwachte veilingprijs of meer op. Voor een totaal gerestaureerde 18e-eeuws slee werd een absolute top prijs gehaald van € 43.000,–. zo’n 9 x meer dan je als “kenner” zou verwachten . € 110.600,– als veilingprijs voor een 22 jaar geleden gerestaureerde en veel gebruikte maar nog altijd in zeer nette staat verkerende Holland & Holland Drag is best netjes. De Concord Coach steeg snel naar € 124.653,–, een top prijs. Toch werd hij eerst niet gegund. Limiet niet gehaald??? Gelukkig bedenkt de verkoper zich snel en geef alsnog akkoord. Een topprijs van € 47.783,– voor een weliswaar compleet gerestaureerde maar toch heel gewone ellips geveerde Barouche, waar abusievelijk een verkeerde historie bij vermeld is. En, je zou denken een topprijs van € 36.634,– voor een heel gewoon middelmaat wagonette breakje. Maar hier heeft iemand een geweldige slag geslagen, want het veilinghuis is vergeten te vermelden dat het hier om een transformable Break gaat, van een heel bekend top Champagne huis. Op de verkoop foto ook gepresenteerd als Phaeton had dit toprijtuigje zeker meer op kunnen brengen. En natuurlijk zoals op elke veiling naast de toppers viel de opbrengst van enkele rijtuigen tegen. Maar, ze haalde toch de gestelde limiet en dan wordt er afgeslagen.
Jonge startende verzamelaar koop topstuk voor mooie prijs
Een jonge startende verzamelaar, waarvan bij bekend is dat hij al heel lang aan het sparen was voor een Drag of Coach doet heel brutaal onverwachts de koop van zijn leven. Hij biedt op een favoriete stuk in de veiling, de Guiet Road Coach. En , hij gelooft het zelf niet, is de hoogste bieder! Voor bijna €100.000,- rond is hij in een paar tellen tijd de gelukkige nieuwe eigenaar. Heeft de rest zitten slapen? Of dromen ze ook alleen maar van verkopen? Want dit is echt een cadeau prijs voor dit ongelooflijke topstuk. Vele vinden achteraf dat een Frans topstuk in Engeland verkopen , tja dat is ook de goden verzoeken. Andere zeiden achteraf; we waren er niet op voorbereid dat hij voor die prijs verkocht zou worden…. tja, in krap 3 minuten beslissen over zo veel geld is ook best moeilijk. Maar, wij gunnen deze nieuwe beginnende verzamelaar dit topstuk van harte. Proficiat !
Was het nu wel of geen succes?
Er zal nog lang nagepraat worden over deze veiling. Was het nu wel of geen succes? Daar zijn de “kenners” het nog niet over eens. Heeft Bonhams nieuwe nog onbekende verzamelaars kunnen interesseren? Wij denken dat het antwoord daarop, “nee” is. De totale opbrengt is toch nog ruim €2.00000,– . Niet gek voor een zaterdag middag. En, krijg het een vervolg? Durven nu meer verzamelaars met deze prijzen in het vooruitzicht hun collectie te laten veilen of wordt het weer muisgrijs en stil in antiek rijtuigland.
De eerste collectie is verkocht en de eerste nieuwe jonge rijtuigverzamelaar is geboren! Wie volgt?