Jachtbreak keert terug naar Museum Van Loon

Museale restauratie Jachtbreak Jonkheer Van Loon

Afgelopen 3 maanden is er bij RestauratieCentrum Stolk in Balkbrug op de rijtuigrestauratie afdeling dag en nacht gewerkt aan de museale conservatie van de Jachtbreak van Jonkheer van Loon.

Huub Stapel brengt Jachtbreak terug naar gerestaureerd koetsenhuis

En gisteren was het zo ver. T.v. presentator Huub Stapel van het programma MAX Monumentaal had de eer het rijtuig terug te brengen in het prachtig gerestaureerde koetsenhuis van Museum Van Loon aan de Keizersgracht in Amsterdam.  Voor deze gelegenheid werden 4 grote schimmels voor het rijtuig aangespannen met de originele gerestaureerde Van Loon tuigen.

Sportrijtuigen; 4PK  voorloper van de sportauto

Eind 19e-eeuw liet Jonkheer Van Loon door rijtuigbouwer Schutter & van Bakel te Amsterdam een sportrijtuig type Jachtbreak bouwen naar de laatste Franse mode.  Zoals gebruikelijk met sportrijtuigen , de voorloper van de sportauto, mende Jonkheer Van Loon het rijtuig zelf met een 4-span paarden door o.a. het Vondelpark in Amsterdam. Een gevaarlijke onderneming en niet voor iedereen weggelegd. Door de opkomst van de sportauto verdween het sportrijtuig uit het straatbeeld en het nutteloze rijtuig werd uiteindelijk verkocht.

Max Monumentaal maakt restauratie mogelijk

Enige tijd geleden is het koetsenhuis achter het woonhuis van de Amsterdamse regentenfamilie Van Loon gerestaureerd.  En ja, dan wil je er graag ook weer een mooi rijtuig in hebben staan. Een zoektocht naar rijtuigen van de familie Van Loon werd opgestart. In Rijtuigmuseum Leek bleken enkele exemplaren van de familie bewaard gebleven. Met behulp van o.a. Omroep Max is het financieel mogelijk gemaakt dit rijtuig museaal te conserveren en daarvoor werd de deskundige hulp van RestauratieCentrum Stolk in Balkbrug ingeroepen .

Ontdekt wordt dat groot deel van rijtuig is afgezaagd

Het nog grotendeels in originele staat verkerende rijtuig stond sinds de jaren zestig in Rijtuigmuseum Leek. Er werd altijd wat vreemd tegen het rijtuig aangekeken vanwege de bijzondere voorkant van het rijtuig. Al direct bij aanvang van de conserverende restauratie wordt er door Stolk ontdekt dat er een groot deel van de voorkant van het rijtuig is afgezaagd. Na speurwerk in archieven bleek dat het rijtuig bij een vervolg eigenaar was verkleind van een 4-span rijtuig naar een 2-span rijtuig.

In 3 maanden tijd moet mega klus geklaard

Oude foto’s uit archief Van Loon toonde aan hoe de voorkant er uit heeft gezien. De tijdens de verkleining hergebruikte onderdelen zijn tijdens de restauratie door Stolk in hun originele positie teruggezet, compleet met authentiek lakwerk. De ontbrekende delen zijn in massief hout met bijpassende laklagen aangevuld. De overige oude originele lak is gereinigd en geretoucheerd. De missende kussens en rijtuiglampen worden bijgemaakt. Dit alles in de slopende recordtijd van 3 maanden

Omroep Max volgde de zoektocht en conserverende restauratie. In het najaar te zien op t.v. in het programma MAX Monumentaal. Het rijtuig staat inmiddels tentoongesteld in het koetsenhuis van Museum Van Loon te Amsterdam.

Bekijk ►complete fotoserie Break Museum Van Loon…

Posted in:
Over de schrijver

Mar Stolk

Mar Stolk

Maria Stolk, groot liefhebber van historische rijtuigen, zwaait de scepter over de rijtuigafdeling waar sinds 1992 op zeer hoog niveau rijtuigen voor nationale en internationale top verzamelaars gerestaureerd worden. Op dit moment houdt zij zich hoofdzakelijk bezig met museale restauraties van historische rijtuigen van Nederlandse musea en kastelen. Naast zelfstandig restaurator is zij ook Europees gecertificeerd rijtuig taxateur. Tevens VeRes en RestauratoreNederland lid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.