Arrenslede Museum Van Loon gerestaureerd

In het koetsenhuis werd plaats gemaakt voor auto’s

Afgelopen periode is de arrenslee van Familie van Loon vakkundig museaal gerestaureerd op de slede en rijtuig afdeling van RestauratieCentrum Stolk in Balkbrug. De slee is destijds door de familie Van Loon buiten gebruik gesteld en verkocht. In het koetsenhuis werd plek gemaakt voor auto’s. In de jaren zestig is de slee weer terug gevonden en ondergebracht in het Nationaal Rijtuig museum in Leek. Na de restauratie van het koetsenhuis van de Familie van Loon, grenzend aan Museum van Loon op de Keizersgracht in Amsterdam, ontstond de behoeft weer met regelmaat rijtuigen in het koetsenhuis tentoon te stellen.

Schutter en van Bakel rijtuigfabriek in de Kerkstraat te Amsterdam

De Break van de familie van Loon is vorig jaar door Stolk in Balkbrug museaal gerestaureerd, en dit jaar was de slee aan de beurt. Beide voertuigen zijn gesigneerd met de naam van de bekende carrosseriebouwer Schutter & van Bakel , Kerkstraat te Amsterdam. De doelstelling was de constructie van de slee te restaureren, het museaal conserveren van de panelen met de oude beschilderingen van een gevleugelde draak en het aanbrengen van een passende stoffering aan de hand van de oude archieffoto’s. Tevens werden er rijtuiglampen bijgemaakt, naar voorbeeld op oude foto’s uit het archief van de familie van Loon. De restauratie is inmiddels voltooid en sinds enkele weken staat de slede tentoongesteld in het Koetsenhuis van Museum van Loon.

Informatie herkomst slee verzameld door Stolk Balkbrug

De slee is in de zestiger jaren door rijtuig museum te Leek gedocumenteerd als een “Poolse slee”. Kenners zijn het er niet altijd over eens waar bepaalde type benamingen vandaan komen. Sleden zijn, in tegenstelling tot rijtuigen, zelden of nooit gesigneerd door de rijtuigbouwer ,wat onderzoek naar het land van herkomst nog moeilijker maakt. Nieuwe moderne ontwerpen van rijtuigen en sleden werden in de 19de- en vroeg 20de-eeuw verspreid door publicaties in Amerikaanse en Europese vakbladen. Het -vermoedelijke- eerste ontwerp van dit type slee is in 1856 geplaatst in het Amerikaanse maandblad “The Coach Maker’s Illustrated Monthly Magazine”, onder de naam Albany cutter. Aanvankelijk is dit ranke type slee met de elegant gebogen lijnen in America gebouwd. Voor de uitvoering van dit ontwerp was immers het buigzame en sterke Amerikaans Hickory hout nodig.

Rijtuigen en slede werden als bouwpakket verscheept naar Europa

Door publicaties in mode- en vakbladen kwam ook in Europa vraag naar Amerikaanse ultra licht gebouwde rijtuigen en sleden. In onze bibliotheek staat een oude catalogus afkomstig uit het archief van Kern & Koning, Rijtuig- en wagenmakerij, Kerkstraat 283 te Amsterdam. Op de buitenkant van deze catalogus staat gedrukt: “Import Amerikanischer Wagen und Schlitten Kaden & Nestler Dresden.” Deze firma Kaden & Nestler importeerde dus rijtuigen en sleden uit Amerika. In deze catalogus staan rijtuigen en sleden compleet gebouwd, maar zonder enige afwerking. De catalogus is niet meer helemaal compleet, maar bekend is dat kleine rijtuigen gedemonteerd als een bouwpakket in een houten kist naar Europa werden verscheept. Om ruimte en vrachtkosten te besparen werden alleen de meest noodzakelijke onderdelen in de kist verpakt. Kijkend naar  de catalogusfoto’s kun je uit de afbeeldingen opmaken dat de smeedijzeren delen niet meegeleverd werden. Deze konden immers eenvoudig in het land van toekomstig gebruik gemaakt worden. Vervolgens werden de rijtuigen en sleden geleverd aan een Europese rijtuigbouwer of wagenmaker, die het voertuig in elkaar bouwde en voorzag van smeedwerk. En daarna schilderde en stoffeerde. Voorzag van lampen en er eventueel een eigen naamsvermelding op aanbracht. Zo is het dus te verklaren dat er ook vergelijkbare modellen sleden te vinden zijn met de naam van bijvoorbeeld een Poolse wagenmaker.

Restauratie mogelijk door Prins Bernhard Cultuur Fonds en het VSB Fonds

De arrenslee van familie van Loon is vakkundig gerestaureerd op de slede en rijtuig afdeling van RestauratieCentrum Stolk in Balkbrug. Het project is mogelijk gemaakt met steun van het Prins Bernhard Cultuur Fonds en het VSB Fonds. Nu weer in volle glorie te zien in het koetshuis van Museum Van Loon te Amsterdam. Samen met de vorig jaar museaal gerestaureerde Break van Familie van Loon.

Voor foto’s van de restauratie ► bezoek onze Museum Van Loon pagina…

Posted in:
Over de schrijver

Mar Stolk

Mar Stolk

Maria Stolk, groot liefhebber van historische rijtuigen, zwaait de scepter over de rijtuigafdeling waar sinds 1992 op zeer hoog niveau rijtuigen voor nationale en internationale top verzamelaars gerestaureerd worden. Op dit moment houdt zij zich hoofdzakelijk bezig met museale restauraties van historische rijtuigen van Nederlandse musea en kastelen. Naast zelfstandig restaurator is zij ook Europees gecertificeerd rijtuig taxateur. Tevens VeRes en RestauratoreNederland lid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.